نقد و معرفی فیلم غریزه

فهرست عاشقانه ترین فیلم های ایرانی

خلاصه داستان فیلم غریزه

فیلم غریزه قصه‌ای عاشقانه‌ است که در اواخر دهه ۴۰ خورشیدی روایت می‌شود. عاشقانه‌ای که با یک اتفاق تلخ سرنوشت شخصیت‌های داستان به شکل عجیبی تغییر می‌کند.

بازیگران و عوامل فیلم غریزه

امین حیایی، پانته‌آ پناهی‌ها، با حضور ژاله صامتی و با معرفی دو چهره جدید: ساینا روحانی و مهدیار شاه‌محمدی. فرهاد شریفی، افشین سنگ چاپ، پردیس پورعابدینی، لادن ژاوه‌وند، با معرفی رضا کرد دیگر بازیگران «غریزه» هستند.

عوامل اصلی این فیلم عبارتند از: کارگردان: سیاوش اسعدی، نویسنده: سیاوش اسعدی و نیما نادری، مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، مدیر صدابرداری: امین میرشکاری، طراح دکور و لباس: مشکین مهرگان، طراح صحنه: مجید علی اسلام و مشکین مهرگان، طراح گریم: عباس عباسی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: آرش حسن‌پور و منصور وثوق، مدیر تدارکات: مهدی عباسی‌پور، مسئول پروتکل‌های بهداشتی: صدیقی (یحیی)، عکس: علی نیک‌رفتار، مدیر تولید: محمد یمینی، مجریان طرح: روزبه معینی و محمد یمینی، تهیه‌کننده: سیاوش اسعدی، محصول: خانه فیلم اَوستا.

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم

این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه خرید بکلینک ولی دست‌اولِ منتقدان و نویسندگان سینمایی است؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند! در ضمن، انتشار آن‌ها -لزوما- به معنای تایید فیلیموشات نیست

نسیم قاضی‌زاده

شاید بارزترین کارهای فرزین قره‌گوزلو آثاری باشد که برای سینمای مسعود کیمیایی نوشته است. آهنگسازی خوش قریحه و بسیار کم‌کار که همچنان به سیاق آتنگسازان هم‌نسل خود ملودی‌های جاندار می‌نویسد و بلد است از ارکستر چطور صدا بگیرد و از سولیست چطور. کارگردان غریزه که بارها مستقیما اشاره کرده است که تحت تاثیر کیمیایی‌ست، سراغ قره‌گوزلو رفته و اهنگسازی اخرین ساخته‌اش را به او سپرده است.

فیلم بر محور عشق آتشین نوجوانی می‌گردد و از آنجا که در فضایی ییلاقی و روستایی اتفاق می‌افتد، موسیقی نیست ترجمان همین فضای خیال‌انگیز است. در عین حال چون‌ در مرکز قصه، داستان درباره عشق شورانگیز پسری سینمادوست به دختریست، در بسیاری از لحظات فیلم می‌توان با یادآوری دیالوگ‌های فیلمهای قدیمی آمریکایی، هندی، فرانسوی و …. صدای قطعات معروف آنها را هم شنید. مثلا چون پسر حوان (کامران) عاشق سینماست، وقتی در مدرسه دعوا می‌شود سر و کله موسیقی وسترن با صدای پای اسب می‌آید وسط. یا زمانی که شخصیت مرد (امین حیایی) در حال حرف زدن با زیور (ژاله صامتی) و اعلام تمام شدن رابطه‌شان را دارد، موسیقی‌ آغشته می‌شود به نواهای موسیقی قدیمی ایران.

برای رویاگونگی آهنگساز از ماندولین و ارکستر زهی و در برخی سکانس‌ها از گیتار استفاده کرده است که خهر دو نیز عطر و رنگی شاعرانه و در عین حال زیبا به موسیقی متن داده‌اند.

موسیقی غریزه یکی از بهترین آثار قره‌گوزلوست، کامل و جامع و یکدست. تمی پررنگ و بیادماندنی دارد و پایه‌های موزیکالش استوار است. موسیقی او از بسیاری از موسیقی فیلم‌های مطرح جهان به نوعی در موسیقی متن این فیلم استفاده کرده است و در عین حال، خط و ربطش به موسیقی خودش هم خوب اتفاق افتاده است.

احسان طهماسبی

در حال و هوای لولیتا و سینما پارادیزو اما بکر و بومی. فیلمنامه‌ای بی نقص و دل‌چسب و فیلمی بدون یک پلان اضافی. بازیگرانی که دیالوگ‌ها را به خوبی فهمیده و ادا می‌کنند و سینمایی که یادآور روزهای اوج مسعود کیمیایی است. غریزه، فیلم درخشان یک عشق سینما با دو بازیگر نوجوان است که یکی یادآور سو لاین فقید است و دیگری بهترین گزینه برای دلباخته‌ای رنجیده. فیلمی دیالوگ‌محور که فرم را فراموش نکرده و در عین پیچیدگی و دشواری، ساده و روان است. تاییدی بر کارکرد دراماتیک موسیقی در سینما و اثری در ستایش نوستالژی. و در نهایت نمایش شور عشق نوجوانی و اوج پختگی میان‌سالی.

۲ نکته از فیلم:

حیف از چنین اثری که در محاق توقیف باقی بماند.

مونولوگ امین حیایی در ایستگاه قطار

محمد تقی‌زاده

غریزه فیلم کارگردانی است و در درجه اول نشان میدهد که سیاوش اسعدی چقدر در حرفه مورد علاقه‌ خود پیشرفت کرده است. علاوه بر رنگ و لعاب زیبای فیلم، استناد این پیشرفت باورپذیری و حس سمپاتیکی است که باعث میشود با وجود برخی اتفاقات غیرمعمول و باگ‌های داستانی فیلم و شخصیت‌ها همراه‌کننده و باورپذیر از آب در بیایند.

استراتژی روایی فیلم نیز یکی از نقاط بحث برانگیز فیلم به شمار می‌آید وقتی که زمان زیادی از فیلم به روایت ماجرای عاطفی غریزی دختر و پسر جوان میگذرد حال انکه قرار است با داستان واقعی و تکان‌دهنده فیلم در نیم ساعت آخر روبرو شویم. این کشدار شدن و طولانی شدن بخش اول در حالی محل بحث و اشکال است که به نظر میرسد بخش مهمی از تکان‌دهنده شدن بخش انتهایی به طولانی شدن بخش ابتدایی مربوط میشود از این رو بعید نیست این تمهید به عنوان یک استراتژی روایی به طور عمدی در نظر گرفته شده باشد.

ردپای سینه‌فیل بودن سیاوش اسعدی در فیلم جدیدش غریزه بیش از اثار قبلی نمود پیدا کرده است، علاقه او به سینمای ایتالیا و فیلم‌های جوزپه تورناتوره از جمله ملنا و سینما پارادایزو و همچنین دیالوگ‌نویسی فیلم‌های مسعود کیمیایی چیزی نیست که قابل پنهان کردن باشد. به عبارتی اسعدی فیلم جدیدش را از الهام از سینما و سینماگران مورد علاقه‌اش ساخته و در این مسیر سعی کرده مولفه‌های بومی و ایرانی را در این گرته‌برداری سینمایی در نظر بگیرد.

۳ نکته از فیلم:

باور پذیری

پیشرفت کارگردانی

کیمیایی و تورناتوره

اطلاعات کامل چهل و سومین جشنواره فجر ۱۴۰۳

حاشیه‌های فیلم

غریزه چهارمین ساخته سیاوش اسعدی است که ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۰در شهرستان منجیل کلید خورد و پس از چهار ماه فیلمبرداری، ۱۱ مردادماه همان سال در اطراف تهران به پایان رسید.

«غریزه» یکی از پر هزینه‌ترین و پرلوکیشن‌ترین فیلم‌های بخش خصوصی سینمای ایران است که منجیل، رودبار، لوشان، قزوین، تاکستان و محمدشهر کرج از جمله لوکیشن‌های اصلی فیلم بودند. از نکات قابل توجه این فیلم، ساخت بخش عمده‌ای از دکورهای فیلم بوده که در نقاط مختلفی ساخته شده‌اند.

«غریزه» سال ۲۰۲۳ در بخش اصلی و رقابتی ۶ فستیوال بین‌المللی به نمایش درآمد. این فیلم در بیست‌ویکمین دوره فستیوال ایمجین ایندیا در مادرید اسپانیا، سی‌امین دوره فستیوال الدنبرگ آلمان، بیست‌ویکمین دوره فستیوال ایسکیا گلوبال در ایتالیا و شانزدهمین دوره فستیوال سوفیا منار در بلغارستان نیز به نمایش درآمده است.

پوستر فیلم غریزه

پوستر فیلم غریزه را عرفان بهکار طراحی کرده است.

About